Het doel van deze vragenlijst
Deze vragenlijst is gemaakt omdat u als verkoper verplicht bent om uitvoerig informatie te verstrekken over uw woning, ook als die informatie minder gunstig lijkt voor de verkoop. De informatielijst beoogt niets anders dan vorm, inhoud en structuur te geven aan de mededelingsplicht van u als verkoper. De mededelingsplicht strekt niet verder dan dat u als verkoper ten tijde van het sluiten van de overeenkomst aan de koper meedeelt wat u bekend is omtrent de woning.
Als gebreken en dergelijke tijdig gemeld worden, kan uw -makelaar ervoor zorgen dat daarover goede afspraken met de koper gemaakt worden. U kunt bijvoorbeeld afspreken dat bepaalde gebreken geheel voor rekening en risico van koper komen. Als het gebrek niet ter sprake komt loopt u het risico dat de koper u daar achteraf alsnog aansprakelijk voor stelt.
De lijst is bedoeld om u te helpen bij het verzamelen van informatie over de woning. Vul de lijst daarom volledig en naar waarheid in.
De gegevens uit deze lijst worden vertrouwelijk verwerkt, met passende technische en organisatorische maatregelen. De informatie wordt enkel gebruikt in het kader van de door u verstrekte opdracht tot dienstverlening tot verkoop van uw woning. Informatie die met derden gedeeld wordt, wordt enkel gedeeld als dit noodzakelijk is voor de totstandkoming van de koopovereenkomst of als er een wettelijke plicht aanwezig is. Voor meer informatie over ons privacybeleid verwijzen wij u naar onze privacyverklaring.
De lijst is onderverdeeld in twee delen.
Het eerste deel bevat onder meer vragen over de financiering van het pand en is alleen bestemd voor u en uw - makelaar. Boven deze vragenlijst staat: vragenlijst over de verkoper.
Aansluitend aan deze vragenlijst is een pagina opgenomen over aan te leveren stukken. Heeft u één van de benoemde stukken reeds overhandigd dan hoeft u dit uiteraard niet nogmaals te doen.
Het tweede deel bevat vragen over de toestand van de onroerende zaak en wordt verstrekt aan de koper, bijvoorbeeld bij de koopakte. Boven deze vragenlijst staat: vragenlijst over de woning.
Heeft u nog vragen, neem dan contact op met uw -makelaar. Stuur de ingevulde lijst vervolgens zo spoedig mogelijk op. Want, ‘voorkomen is beter dan genezen’.
Bijvoorbeeld rijbewijs
U kunt meerdere mogelijkheden aanvinken
-
Bijvoorbeeld rijbewijs
U kunt meerdere mogelijkheden aanvinken
-
-
Om de verkoop op correcte wijze te laten verlopen, ontvangen wij graag zo spoedig mogelijk (kopieën) van de volgende stukken (voor zover deze in uw bezit zijn):
1. het eigendomsbewijs waarbij u de eigendom van het pand verkreeg;
2. alle overige akten waarin rechten gevestigd zijn of worden genoemd die betrekking hebben op uw pand;
3. garantiecertificaten, eigendomsbewijzen;
4. hypotheekakten en saldo van het restant van de hypotheek;
5. aanslagbiljetten gemeentelijke belastingen (zoals onroerendezaakbelasting, verontreinigingsheffingen, waterschapslasten, rioolrechten, polderlasten, precariorechten);
6. aanschrijvingen van de gemeente en nutsbedrijven waarin herstellingen worden voorgeschreven;
7. onderzoeks-/saneringsbevelen van gemeente of provincie;
8. energieprestatiecertificaat/energielabel;
9. (ver)bouwtekeningen, verkoopbrochures;
10. in geval van premie of subsidie: de laatst afgegeven beschikking;
11. indien u samenwonend bent en in het samenlevingscontract een clausule is opgenomen betreffende de verkoop van de woning: het samenlevingscontract;
12. bij een nalatenschap: Verklaring van Erfrecht;
13. huur-, lease- en huurkoopcontracten, welke betrekking hebben op de woning. Bijvoorbeeld van de cv-ketel of een alarminstallatie;
14. als de NV, BV, VOF, Maatschap, Vereniging of Stichting de verkoper is: kopieën van statuten, uittreksel uit handelsregister;
15. deze vragenlijst.
(Denk hierbij aan regelingen voor het gebruik van een poort, schuur, garage, tuin, overeenkomsten met meerdere buren, toezeggingen, erfafscheidingen)
Rusten ervoor zover u weet rechten op het perceel, zoals erfpacht, opstalrecht, vruchtgebruik, erfdienstbaarheden, kwalitatieve rechten of verplichtingen, kettingbedingen, voorkeursrechten, optierechten, rechten van wederinkoop, huurkoop, concurrentiebedingen etc.?
Zijn er publiekrechtelijke beperkingen bekend (bijvoorbeeld Wet voorkeursrecht gemeenten)?
(Denk hierbij ook aan strookjes grond van de gemeente die u in gebruik heeft, of grond van u die gebruikt wordt door de buren.)
Is het huis of de grond geheel of gedeeltelijk verhuurd of bij anderen in gebruik?
Zijn er over het pand procedures gaande bij de rechter, de huurcommissie of een andere instantie (bijvoorbeeld onteigening)?
Is u bekend, of er een aanvraag loopt voor, of een besluit genomen is tot een aanwijzing van uw pand?
Zijn bij u onderhoudscontracten en/of garantieregelingen bekend van goederen die mee verkocht worden?
(Voorbeelden: G.I.W.-garantie, c.v.-ketel-onderhoudsabonnement, garantie over keukenapparatuur, boiler.)
Terug te vorderen subsidies
Zijn er in het verleden subsidies of premies verstrekt die bij verkoop van het pand voor een deel kunnen worden teruggevorderd?
(Denk aan subsidies voor onderhoud, verbouwing, isolatie. Deze gelden vooral bij monumentenpanden.)
Zijn u door de overheid of nutsbedrijven verbeteringen of herstellingen voorgeschreven of aangekondigd die nog niet of niet naar behoren zijn uitgevoerd?
Is het pand onbewoonbaar verklaard of in het verleden ooit onbewoonbaar verklaard geweest?
(bijvoorbeeld bouwvergunning)?
(Bijv. dubbele beglazing, dak-, spouw-, muur- of vloerisolatie.)
(Evt. garantiebewijzen e.d. graag bijvoegen.)
Is de elektrische installatie vernieuwd?
Geheel/gedeeltelijk/alle groepen
Opmerkingen:
Is er bij verkoop sprake van een omzetbelastingheffing?
(Bijvoorbeeld omdat het een voormalig bedrijfs-onroerend goed is, of een woonhuis met praktijkgedeelte, of omdat u pas ingrijpend verbouwd hebt.)
Hoe gebruikt u het huis nu? (Bijvoorbeeld woning, praktijk, winkel, opslag.)
Zijn u gebreken of bezwaren bekend? Denk daarbij aan lekkages, scheuren in de muren en van de technische installaties? Denk daarbij aan de leidingen voor gas, water en elektriciteit, geiser, c.v., mechanische ventilatie, apparatuur zoals deurbel, telefoon/intercom, keukenapparatuur, zonneschermen, thermostaat, kachels etc.)
(Betonrot komt vooral voor in kruipruimtes van woningen gebouwd tussen 1965 en
1981 die voorzien zijn van betonnen vloerelementen van het merk Kwaaitaal of Manta. Ook andere betonelementen bijv. balkons kunnen aangetast zijn.)
Als in het verleden maatregelen zijn genomen tegen een of meer in deze vraaggenoemde gebreken s.v.p. aangeven welke maatregelen waartegen zijn genomen (evt. garantiebewijzen e.d. graag bijvoegen).
Die voor een koper van belang kunnen zijn bij het nemen van een koopbeslissing?
• droog (met grit)
• nat (chemisch, met water nagespoeld)
• anders
(Eternietplaten zijn harde platen, ongeveer een halve centimeter dik, grijskleurig indien ze ongeverfd zijn.)
Is uw huis aangesloten op het gemeenteriool?
Zo ja, hoe?
Zo nee, op welke wijze vindt de afvoer van afvalstoffen dan plaats?
Is er voorzover u bekend een septictank in het perceel aanwezig?
Zijn er bepaalde zaken in uw huis gehuurd of geleast. (bijvoorbeeld de c.v.-ketel)?
Welke voorschotbedragen betaalt u maandelijks aan de nutsbedrijven?
Is er een energieprestatiecertificaat voor het huis afgegeven?
(Kopie energieprestatiecertificaat graag bijvoegen.)
Zo ja, deze stukken graag overhandigen.
Naam:
Adres:
Postcode:
Woonplaats:
Telefoonnummer:
Indien niet bekend s.v.p. aangeven aan welke persoon of bedrijf u de (maandelijkse) bijdragen betaalt.
Zorgt u ook voor een kopie van: Lijst van zaken, Eigendomsakte, Splitsingakte, Stukken VVE
(* Een kopie kan, indien partijen dit wensen, aan de koopakte gehecht worden.)
Ondergetekende verklaart voorgaande vragen naar waarheid te hebben ingevuld.
Ondergetekende verklaart voorgaande vragen naar waarheid te hebben ingevuld.